Herdefiniëren van schoonheidsnormen: De acceptatie van verschillende lichamen door de mode
Het is algemeen bekend dat de mode-industrie een grote invloed heeft op hoe we tegen fysieke schoonheid aankijken. De mode-industrie is berucht om het ontbreken van meer diverse representaties van culturen, lichaamstypes en huidtinten. Klanten zien vaak een specifiek modeltype voor modeshows en de meeste commerciële modeadvertenties: Blank, met bleke huidskleuren en een getonifieerd, slank lichaam.
De mode-industrie heeft een enorme invloed, zoals blijkt uit de modellen die over de catwalks lopen en de mannequins die in plaatselijke boetieks poseren. Dit artikel onderzoekt hoe de definitie van schoonheid van de mode-industrie in de loop der tijd is veranderd en hoe deze verschuiving naar inclusiviteit voor verbetering zorgt.
De veranderende schoonheidsnormen van de mode-industrie
De mode-industrie ligt al lange tijd onder vuur vanwege het gebrek aan diversiteit in de vertegenwoordiging van lichaamstypes en -maten. Vrouwen moesten zich houden aan extreem strenge schoonheidsnormen, waarbij mannequins en modellen onhaalbare lichaamstypes toonden waardoor velen zich zelfbewust voelden over hun fysieke kenmerken. Recentelijk is er echter een reactie gekomen tegen deze onbereikbare normen, nu modellenbureaus, modeontwerpers en bedrijven verschillende lichaamstypes zijn gaan ondersteunen.
De groei van lichaamspositief activisme in de modewereld
Een van de belangrijkste oorzaken van het streven van de mode-industrie naar lichaamsacceptatie is de opkomst van sociale mediaplatforms. Op sites als betFIRST, die merkambassadeurs nodig hebben om reclame te maken voor hun activiteiten, Instagram, heeft lichaamspositief campagne voeren bijgedragen aan een verschuiving in het discours rond schoonheidsnormen en de normalisering van verschillende lichaamstypes en -maten. Om het lichaamsvertrouwen van alle vrouwen aan te moedigen, spreken steeds meer mensen en mode-influencers zich uit tegen de onbereikbare schoonheidsnormen die lange tijd zijn geaccepteerd en roepen ze op tot een grotere vertegenwoordiging in de sector.
De waarde van diversiteit in de mode-industrie
Aangezien de mode-industrie een grote invloed heeft op de cultuur, moet ze de diversiteit en schoonheid van alle mensen vertegenwoordigen. Te lang hebben de rigide en onbereikbare schoonheidsnormen van de industrie een zekere mate van sociale uitsluiting en vooroordelen in de modewereld in de hand gewerkt. Tegenwoordig is representatie een topprioriteit voor de branche, nu steeds meer bedrijven de aantrekkelijkheid van een breed scala aan lichaamstypes proberen te benadrukken.
Interview met invloedrijke lichaamsgerichte mode figuren
We hebben gesprekken gevoerd met verschillende prominente modefiguren die body positivity in hun merk hebben opgenomen. Hoewel er nog meer werk aan de winkel is, geloven ze allemaal dat de vooruitgang die tot nu toe is geboekt aanzienlijk is. Ongeacht grootte of vorm, het is essentieel dat iedereen zich opgemerkt en vertegenwoordigd voelt in de mode-industrie. Ze waren het er allebei over eens dat sociale media een grote invloed hebben gehad op de sector en het gemakkelijker hebben gemaakt om meningen te laten horen. De belangrijkste les van het interview was hoe cruciaal het is om te pleiten en actief te zijn om langdurige verandering teweeg te brengen.
Slotopmerkingen
De definitie van de mode-industrie van schoonheidsnormen is veranderd door de verschuiving naar diversiteit van lichamen. De grotere nadruk op representatie en diversiteit heeft de algemene gezondheid verbeterd en bijgedragen aan de normalisatie van verschillende lichaamsvormen. De mode-industrie begint eindelijk kennis te nemen van deze verschuiving, die door sociale media enorm is versneld. Ook al moet er nog meer gebeuren, de beweging naar inclusiviteit en lichaamsacceptatie in de mode is uiteindelijk een goede zaak die hard nodig is en iedereen ten goede zal komen.